Auvika - Turbading

Main menu:

Auvika

Turplasser i Bodø 1

Tilgjengelighet/vegbeskrivelse: Man parkerer på venstresiden i høyresvingen på tur oppover til toppen man kjører over på veg mot parkeringsplassen til Mjelle (før svingene nedover), og finner en sti som går mot Auvika. Det er bare plass til 2-3 biler her, men det er plass til flere biler langs veien videre oppover. Gåturen tar rundt en halvtime. Etterhvert blir stien utydelig, men det er enkelt å følge svabergene bortover. Auvika ligger sørvestvendt på nesset sør for Hovden og Ytterheia.

Området/fasiliteter: Navnet kan lett forveksles med Ausvika. Men Auvika er altså en egen plass ikke så langt unna Mulstrand. Auvika er en grønn lunge med ei stor sandstrand med fin sand og ei gresslette som er fin for de som har telt, omkranset av tettere vegetasjon. Et nydelig område hvor man virkelig kan ha en fin stranddag med ganske lite folk rundt seg. Skal man bade er den fineste sanden ute i vannet på østsiden av stranden (der man som oftest ankommer). Fjellene nord for stranden gjør at det er dårlig med kveldssol her, vil man ha midnattsol drar man heller til Mjelle. Her er en link til en annen side som skriver om Auvika.

Vannforhold: Man skal sikkert ikke ha for store forventninger til vanntemperaturen her, slik som ellers på Nordsia av Bodø i sjøen. En deltaker på Barnas turlag-turen vi var med på hevdet vannet nådde 19 grader her sommeren 2007. Generelt ligger det nok rundt 12-14 grader selv fine sommerdager, men om man er heldig med timingen med hensyn til fo og fjære er det mulig med høyere temperaturer.

Helhet: En veldig fin tur enten man vil grille, bade, springe barfott på sanden eller telte. Se også turen Hovden rundt for en skikkelig fin rundtur i området.