255-toppen - Turbading

Gå til innhold

255-toppen

Sentrumsnært - med "den nære marka"
På tur til en av Bodøs markatopper!

Stien på 255-toppen (to-fem-fem-toppen) ble ryddet og klargjort høsten 2018 etter initiativ fra meg. Før da fantes det ikke noe sti eller definert turmål oppe på dette punktet. Navnet kommer av høyden på toppen. På kart er dette en navnløs topp. Og ja, jeg har sett at på noen innzoominger er punktet plutselig endret fra 255 til 253,6. Så får mine arvtakere til Ti på topp bestemme om de vil endre navnet til senere år. På denne siden kommer nok 255 til å bestå! Se også skituren Bestemorenga rundt med en tur oppom her på den fine skiruta!

255-toppen inngår i Bodøs 9 sentrumsnære topper. Hunstadtoppen, Storliryggen, 255-toppen, Junkerfjellet, Frostfjellet, Pinfjellet, Keiservarden, Pallfjellet og Bratten.

Under er turbeskrivelsen til Ti på topp som jeg skrev i sin tid.

Høyde: 255 moh, med ca 210 (Maskinisten) og 150 (Soløyvannsvegen) meters stigning. Startpunkt ligger på 45 moh (Maskinisten) og 110 moh (Soløyvannsvegen).

Turbeskrivelse fra Maskinisten – ca 5 km tur/retur: Start fra den store og velkjente parkeringsplassen i Maskinisten. Følg skilting mot Bodøsjøen. Etter 200 m, ta til venstre mot Lysløypa. Etter 200 m til, følg lysløypa til høyre. Etter 250 m, ta til venstre oppover Stordalen. Her går du oppover dalen på skogsveg med en klukkende bekk like ved. Hold venstre i kryss og følg skogsveien i en stor venstresving. Etter 100 meter, følg sti mot høyre. Velg så høyre også i neste kryss, nye 100 meter fram. Rundt 300 meter videre, ta av sti mot venstre oppover skogen. Her kommer du først forbi utsiktspunktet, med fantastisk utsikt! Høyeste punkt og innsjekkingspunktet med stativ er ca 100 meter videre på stien.

Turbeskrivelse fra Soløyvannsvegen – 3,4 km tur/retur: Fra Grønnåsenkrysset, følg Soløyvannsvegen 2,8 km. Ved bommen er det plass til endel biler på begge sidene av vegen – men ikke sperr innkjøringen her. Følg grusvegen oppover skogen, ta til venstre i første kryss. Når du ser en stor sti som tar av inn i granskogen til høyre, følg denne. Ta til venstre når du kommer inn på skiløypa. I første og nærliggende kryss, med mange skilt, ta høyre mot Storlikrysset. I Storlikrysset ved skiltet, følg vegen mot Vågøyvatnet i 60 meter før du oppe i svingen tar til venstre og følger stien her videre. I første stikryss, hold høyre. I andre stikryss, gå rett fram og følg sti fram til 255-toppen hvor det står et stativ. Utsiktspunktet er ca 100 meter videre.

Rundturmuligheter

I tillegg til disse rutene er det flere andre muligheter i området. Rundturmulighetene er veldig gode – her kan du velge og vrake alt etter hvor du selv vil gå. Storlikrysset, Storliryggen, Stordalen, Tjønndalen, Vågøyvatnet og Junkerfjellet er andre sentrale plasser i området. Folk fra Hunstad kan gå via Hunstadtoppen, ned til Soløyvannsvegen og følge ruten derfra.

Utsikt: Fra utsiktspunktet er det fabelaktig utsikt mot Bodø By og omlandet rundt! Urban utsikt fra marka. Fra høyeste punkt er det ikke den store utsikten, så her kan man se på hverandre…

Sol og vann: Gode solforhold i dette området, om ikke skogen skygger underveis. Junkerfjellet gjør at senkveldssolen går litt tidligere ned her. Det er lite garantert rent drikkevann tilgjengelig så bynært, men bekken i Stordalen kan sikkert til nøds drikkes fra.

Annet: Noen av stiene som denne turen krysser og følger er populære stier for terrengsyklister, så ikke bli overrasket om du møter noen slike på din tur.

Vær obs på «fareområde skytebane»-skilt og ikke beveg deg inn på skytebanens område på Bestemorengasiden av området. Hører du «poff poff» er det lyder fra skytebanen du hører.