Børtind - Turbading

Gå til innhold

Børtind

Resten av Bodø
Børtind - en luftig klassiker!

Børtind er ilag med Per Karlsatind den mest markante toppen som du ser fra Bodø by. Den ligger på venstre side sett fra byen og er en av toppene i Åselitindan.

Høyde: 1046 moh, med ca 1100 meters stigning. Startpunkt ligger på 50 moh og 0 moh.

Tidsbruk: Turen tar fra 5 timer pluss pauser i et middels tempo, med store variasjoner etter hvor fort du går og hvor god form du er i.

Turbeskrivelse fra Børvatnet – 12 km tur/retur: Sør for Saltstraumen tar du av Fv17 og kjører inn på «kulturveien» Fv812. Denne følger du i 8 km før du tar av til høyre på grusveg mot Børvatnet. Denne følger du i 2,3 km inn til parkeringsplassen.

Du går brua over Børelva og følger sti sørvestover oppover mot Vardfjellet (ikke gå langs Børvatnet mot Lurfjellhytta). Det går to trasèer som etter hvert er godt merket med varder oppover her – hvilken du tar velger du selv. Bare ikke forvill deg ned i Trollhola. Fra Vardfjellet er det ca 100 høydemeter ned til Nedre Tindvatnet. Det er vanligst å passere dette vatnet ved utløpet, her er det en flott holme å ta seg en stopp på. Børtind er nå i syne hele tiden, og du kan selv velge deg en rute oppover mot skardet sør for Børtind - alt etter hvordan snøforholdene er her og hvor mye snø du vil gå over. Snøen kan ligge lenge i dette området.

Oppe i skardet skrår du mot høyre (nordover) og følger fjellryggen opp til toppen. Dette partiet kan være for luftig for noen – vil du unngå noe av dette er det mulig å skrå nordvestover opp mot toppen før du kommer helt til skardet, men da har du samtidig ikke den flotte utsikten ned i Åselidalen hele ryggen.

Turbeskrivelse fra Åselibrua til Børvatnet – Ca 16 km tur/retur, inkludert en avstikker opp på Ryptind: For å gå fra Åseli parkerer du på parkeringsplass på sørsiden av Åselibrua på Fv17, hvor det er plass til en del biler. Skilt for geologistien ved Åselistraumen står her.

Det er en flott tur å gå fra Åselibrua til Børtind og ned til Børvatnet. Der kan du sette en sykkel eller en ekstra bil for å komme deg tilbake til utgangspunktet.

Ved Åselibrua går du forbi geologistien og følger strandsonen bortover litt over 500 meter. Da følger du skillet imellom vegetasjon og berg oppover fjellet. Der oppe er det satt opp noen steiner og småvarder som viser trasèen videre, som først går litt opp og ned.

Imellom 190 og 270 meter er turens bratteste parti, ovenfor Urneset. Her kan det lønne seg å se på gps-spor for å finne den bratte stien opp med en gang, merkingen her er litt uklar. Det er viktig å følge stien opp dette partiet. Vel oppe er det enkel vandring videre oppover fjellet. På ca 470 meter kommer du forbi noen flotte tjønner. Husk å se deg tilbake og se på utsikten mot byen! Børtind nærmer seg fort etter dette, og du skrår opp mot den vanlige ruten alt etter hvordan snøen ligger her og hvor mye snø du vil gå over.

Utsikt: Flott utsikt alle veier, og da særlig ned i Åselidalen og mot resten av fjelltoppene i Børvasstindan. Bodø by, Saltstraumen, Landegode og Lofotveggen er andre flotte utsiktspunkter fra Børtind.

Sol og vann: Fine solforhold, med mulighet for midnattssol på toppen. Går du fra Åselibrua er det mulighet for midnattssol store deler av turen. Mulighet for å finne drikkevann hele sommeren utenom de øverste par hundremeterne.

Annet: Lokalt har Børtind før blitt kalt Stortind, men dette er nok lite brukt nå til dags.

Ryptind (også bare kjent som 1111 på kart) passer fint å ta samtidig som Børtind, om du har kraft nok i føttene. En tur hit krever litt over 200 ekstra høydemeter og ca 2 ekstra km i lengde. Denne toppen er litt mindre luftig enn Børtind.