Gamlifjellet - Turbading

Gå til innhold

Gamlifjellet

Heggmoen og Tverlandet
Vandring på tilrettelagte stier i Tverlandsmarka!

Denne turbeskrivelsen ble i sin tid skrevet for Ti på topp. Men den fantes her på Turbading i mange år før dette igjen.

Høyde: 280 moh, med 250 - 300 meters stigning avhengig av hvor du starter. Startpunkt ligger på ca 25 moh ved den gamle idrettsbanen, ca 80 moh på Naurstadhøgda og 5 moh på Heggmoen.

Turbeskrivelse fra den gamle idrettsbanen ved Kringla, 10,6 km tur/retur: I rundkjøringen øst for Tverlandsbrua tar du av mot Hopen. Så tar du mot høyre forbi gamle Løding skole og følger vegen Kringla til venstre oppover boligfeltet. Etter togundergangen holder du til høyre i krysset og kjører til den gamle og lite brukte idrettsbanen. Her er det som oftest gode parkeringsmuligheter. Gå langs langsiden av idrettsbanen mot øst og følg sti til den store og flotte brua som Tverlandsmarkas Venner lagde over Storelva i 2016. Etter brua dreier du mot høyre (øst) og følger gammel skogsveg opp til Svemyra. Her er stien videre kloppet over de våte partiene. Etter hvert kommer du til en flott ospeskog og ned til Elvely gapahuk, 2,1 km etter turstart. Her krysses Storelva for andre gang, der et gammelt elveleie kommer ned fra Sjurnakkvatnet.

Videre går stien mot nord og passerer myrpartier øst for Naktjønna (navnløst vann på de fleste kart) på 99 moh. Varden du ser i dette området er ikke en siktevarde for turen til Gamlifjellet. Etter kryssing av Nakvasselva følger stien fast grunn i ca 350 meter mot øst opp dalen mot Nakvatnet. Drei så rett nord (venstre) og passèr kraftlinja. Herfra følger du hovedsakelig fast fint fjell i en nordlig retning i ca 2 km over Småfjellan og fram til Gamlifjellet. Du ser ikke varden på fjellet før du er ganske nær. Vær obs på at det er flere varder i dette området på siden ut mot Vatnvatnet.

Turbeskrivelse fra Naurstadhøgda: Fra rundkjøringen øst for Tverlandsbrua kjører du Rv80 til Naurstadhøgda. Ta av grusveg inn til venstre, skiltet med turskilt til Vågnakken. Her er det parkeringsplass til et begrenset antall biler – så dette utgangspunktet bør egentlig forbeholdes de som er på tur til Sjurnakken og Vågnakken, som dette er det mest vanlige startpunktet til. Mot Gamlifjellet følger du sti til skiløypa, og følger denne oppover Tørrisdalen og forbi Naktjønna. Det er også mulig å gå over Sjurnakken og deretter ned mot Tørrisdalen eller utløpet av Nakvatnet.

Turbeskrivelse fra Heggmoen: For å gå fra Heggmoen, kjør Vatnveien inn til kraftverket. Her er det godt med p-plasser. Du passerer Heggmoelva og Allmenningselva (flere stier mulig), før du går oppover Allmenningen via et bratt parti. Husk å merk deg hvor du skal gå ned igjen her. Allmenningselvas nedre deler er ofte for stor om våren til å komme seg tørrskodd over. Som en sommerlig rundtur imellom Tverlandet og Heggmoen er dette dog midt i blinken, f eks med en ekstra bil eller sykkel ventende på endepunktet.

Det er også mulig å gå over Tranmyran og oppover mot Gamlifjellet, men her er det våtere enn de andre trasèene.

Merking: De fleste rutene og stiene fra Tverlandetsiden er godt merket med skilt og rødmerking. Fra Heggmoen er det ingen merking.

Utsikt: Gamlifjellet har tross sin lave høyde god utsikt. Herfra har du særlig god utsikt opp mot Mjønesfjellet og ned mot Heggmoen, Heggmotind og mot Tverlandet/Tverlandsmarka og ned til Tverlandsbrua og alle fjellene fra Børvasstindan til Sandhornet.

Sol og vann: Flotte solforhold i dette området fra alle utgangspunkter. Godt med drikkevann tilgjengelig under stort sett alle forhold. Sjurnakkvatnet er spesielt og «trolsk», siden vannet her ofte er sterkt nedtappet. Dette er det gamle vannverket til Tverlandet. Avtappingen fra vannet er ikke plugget igjen, derfor er det ofte nedtappet. En kan i tørre perioder se røret for avtapping ute i vannet, det kan til og med bli hvirvel der slik som det er når en tapper vann fra en vaskekum. Ta deg en tur og se. Heggmoen er et veldig flott badeområde med gode muligheter for varmt vann både i Heggmokulpen og Allmenningselva på fine sommerdager.

Annet: Terrenget er lettgått oppe på fjellområdet imellom Heggmoen og Tverlandet. Det er flere navnløse tjønner her oppe. Like ovenfor den største tjønna i området ligger Hans Jensen-skogen, som er den eneste skogen oppe på dette fjellpartiet. Mjønesfjellet (708 meter) og Vågfjellet (515 meter) er høyere topper du lett når fra dette området.

Tverlandsmarkas Venner har gjort et stort arbeide med tilrettelegging og merking av stier i hele området! Elvely gapahuk er også bygd av dem.
Under er det gamle galleriet, som beholdes selv om det nye over er på plass.