Gjura - Turbading

Gjura

Nordsia
Opp til «dyret» Gjura!

Denne turbeskrivelsen ble i sin tid skrevet for Ti på topp av meg.

Høyde: 180 moh, med ca 170 meters stigning. Startpunkt ligger på 10 moh.

Lengde tur/retur: 2,1 km.

Turbeskrivelse: Start ved den store parkeringsplassen til Ausvika. Gå over Fv834. Imellom Geitvågenskiltene, følg en sti opp til grusområdet.  Dette området følger du ca 400 meter før du tar av igjennom gresset og etter hvert skogen. Stien svinger litt her og der. Det er viktig at du ikke faller for fristelsen å holde lengst mulig høyre, men holder skaret like innaforr oppover. Dette er bratteste del av turen, langs et sauetråkk. Når det flater ut følger du samme retning fram til kanten, hvor det går sti mot høyre ut på Gjura. Se om du ser "dyret"!

Går du videre, kommer du til flere "dyr" og enda bedre utsikt ned mot Ausvika. Det første dyret har øyenbryn fra denne vinkelen! Her er det bratt og stup, så pass på. Når du ser rett ned til parkeringsplassen er det mulig å klatre litt ned og følge den luftige eggen helt ut på tuppen! Men dette anbefales ikke for de med barn eller de som er høyderedde. Alle må uansett være veldig forsiktige her oppe! Det er mulig å gå opp på «første dyr» for ordentlige høydebilder!

På tur ned er det fort gjort å tro at du skal følge høyre skar, men du skal følge det samme skaret ned som du kom opp, så vær nøye med å gå riktig. Ved våte forhold kan det for noen lønne seg å ake ned på gresset. Det vil være et stort pluss å ha sko med godt grep på denne turen.

Vil du gå en rundtur er det f eks mulig å gå over Heian, passere Innergjurdalen og gå opp på Løpsfjellet. Herfra er det mulig å gå ned til Hystadvollen, passere golfbanen, gå ut til Geitvågen «bakvegen» og herfra den nyere turstien tilbake til utgangspunktet. Lignende er det mulig å gå fra Løp gård og opp på fjellet derfra og videre ut til Gjura.

Utsikt: Deilig utsikt over Nordsia av Bodø og sjøen ut til Landegode og Lofotveggen. Vil du se stranda Ausvika må du over eggen og ut på tuppen.

Sol og vann: Flotte solforhold her om sommeren. Mulighet for midnattssol! Ingen drikkevann tilgjengelig.

Annet: Gjura er jo en slags «stilstudie» i hvordan en kan få etablert sti til et turmål. I flere år slet jeg med å finne en god rute opp her. Men høsten 2019 lyktes jeg! Så derfor ble Gjura med i Ti på topp 2020. Bare en fulgte en litt «bredere klokke» oppover var det jo en bra rute – selv om litt bratt noen plasser. Og de 2640 innsjekkingene på Gjura gjorde jobben sin! Stien ble etablert sånn ca akkurat der jeg ville det. Litt forskjøvet i det bratteste partiet, men grunnet at den beste plassen var under snø da sesongen startet ble det bare slik. Dårlig naturvett med slitasje på naturen? Hm – nei - absolutt ikke. Gjura er en for fin tur til ikke å ha sti opp dit! Og da er det jo aller best om alle følger samme rute, slik at det ikke blir for mye «villgåing» i skogen.

Turen går i en slags sirkel med klokka oppover, fra kl 09 til du er framme kl 18. Ta deg god tid og se de ulike «dyrene». Gjura har både øyne, nese, munn og et lite horn…!

Navnet Gjura er avledet av gammelnorske «gygr», som betyr trollkjerring. Den flate toppen på Landegode som du ser i silhuetten heter også Gjura. Og hvem står foran Gjura og skuer mot Vågakallen? Jo, det er selveste Landegokjerringa, som i sin tid ble forsteinet når sola dukket opp. Det finnes flere ulike «Gjuraer» i Norge. I Gildeskål er det bl a et veldig flott turmål som heter Finnesgjura - med noen veldig flotte pinnakler!