Løpsfjellet - Turbading

Gå til innhold

Løpsfjellet

Bodømarka
På tur til et bynært markafjell med utrolig utsikt!

Høyde: 355 moh, med i overkant av 300 meters stigning for begge alternativer. Startpunkt ved Maskinisten ligger på ca 40 moh og ved travbanen på ca 100 moh.

Turbeskrivelse fra Maskinisten – ca 10 km tur/retur: Følg Junkerveien fram til den store parkeringsplassen i Maskinisten, som er turstart. Herfra følger du skiløypa oppover mot Vågøyvatnet. Etter ei markant vik, ta av venstre mot Asylsætra. Her kommer du forbi den flotte Skjelterskjåen som Bodømarkas Venner har satt opp. Følg den klare stien videre oppover i en nordøstlig retning. Etter hvert kommer du opp på snaufjellet, passerer like under punkt 339 og går videre til punkt 355 – Løpsfjellets høyeste punkt.

Turbeskrivelse fra travbanen – ca 7 km tur/retur: Følg Soløyvannsvegen 5,4 km fra Grønnåsenkrysset eller 11,1 km fra rundkjøringen på Bertnes fram til den store parkeringsplassen ved travbanen. Gå Soløyvannsvegen ca 100 meter til krysset der grusvegen begynner, like ved skibrua (mange bruker også å parkere her). Følg skiløypa mot høyre opp over over haugen Tronkollen og ned igjen. Ved krysset mot skiløypa fra Maskinisten går du noen meter venstre og tar av til høyre over en liten bru inn i skogen. Følg skogsvegen som du kommer inn på mot høyre og så venstre oppover lia. I en stor sving tar du av stien mot høyre. Denne følges helt opp på snaufjellet. På ca 315 høydemeter går du mot høyre og følger fjellet videre. Etterhvert kommer du inn på «hovedtrasèen» og følger denne til punkt 355.

Fra Rønvikfjellet parkeringsplass og via Keiservarden er det 5,6 km til Løpsfjellet (3,1 km imellom Keiservarden og Løpsfjellet). Det er nok en del som går denne ruten også.

Det er gode rundturmuligheter imellom alle disse rutene som er nevnt her og de utallige stiene som finnes i området! Prøv f eks å gå opp fra Bestemorenga ved travbanen og ned Bertnesskardet – en fin rundtur! Går du den tradisjonsrike turen over alle fjellene fra Skaug til Maskinisten passerer du også Løpsfjellet.

Utsikt: Utrolig utsikt alle veger oppe fra Løpsfjellet! Havet, Landegode, Lofotveggen, Soløyvatnet, Saltenfjorden, innover i landet… se selv! Du kan selv velge om du vil ha mest utsikt utover mot havet eller innover mot marka etterhvert som du går oppe på snaufjellet.

Sol og vann: Midnattssol og gode solforhold hele døgnet! Det er lite drikkevann tilgjengelig her oppe, men mulig å finne en og annen bekk nede i lia i nedbørsrike perioder.

Annet: Punkt 355 har fram til 2018 faktisk ikke hatt egen varde, mens det har vært flere andre varder i området. Dette er nok pga at punktet ikke er så veldig «synlig». Nå jobbes det imidlertid med å etablere en ordentlig varde der ser det ut som.

Løpsfjellet er et veldig populært område for terrengsyklister – kanskje Bodøs mest populære plass for den aktiviteten. Så ikke bli overrasket om du møter flere av disse på turen. Det er også mange som løper på Løpsfjellet (men navnet kommer ikke av det…).

På den årlige Sjutoppsturen er det punkt 339 på Løpsfjellet som brukes som innsjekking. Jeg har lyst til å teste ut rundtur på ski på Løpsfjellet, men enda ikke fått utført det. Opp Dyrlia, over fjellet og ned den nye turvegen like før Bertnesskardet.