Pallrakken - Turbading

Gå til innhold

Pallrakken

Skiturer
-      En lang og perfekt fjellskitur med optimal nedkjøring!

Høyde: 916 moh, med ca 850 meters stigning. Startpunkt ved Valnesvatnet ligger på 121 moh.

Lengde tur/retur: Ca 27 km fra Valnesvatnet.

Tidsbruk: 5 timer og oppover

Vanskelighetsgrad: Høy (pga lengden, ikke stigningen).

Parkering: Som oftest er det parkeringsmuligheter ved Liknesodden ved Valnesvatnet. Hvis ikke vegen er brøytet ned til vannet er det plass til et par biler like ved Fv17. Alternativt kan man kjøre noen hundre meter videre hvor det er en vinterbrøytet parkeringsplass ved Djupvatnet.

Rutebeskrivelse: Fra Liknesodden går man rett ut på Valnesvatnet, og går over dette i en sørøstlig retning til Falkflågvika. Her følger man den gamle kjerrevegen opp igjennom skogen til Nedre Falkflågvatnet. Videre går man opp til Øvre Falkflågvatnet og Nordtverrlivatnet. I sørkanten av vannet går man opp i skogen mot Tverrlitjønnan. Herfra går man i en sørlig retning oppover fjellet. Før man starter oppstigningen på selve toppen må man ned noen høydemeter i en dal, hvor kommunegrensen imellom Bodø og Beiarn går. Opp på tinden går man i en sørvestlig retning før man oppe på ryggen skrår østover (venstre) og går opp til toppen av Pallrakken. Hele ryggen her oppe heter Pallrakken, og 916-punktet er da det høyeste punktet til fjellet. Nedoverturen følger ca samme trasè, og har perfekt nedstigning for fjellski! Det vil si, akkurat passe fart for de med fjellski, mens de med bredski da nok vil synes at det ikke er bratt nok.

Utsikt: Flott utsikt særlig ned i Beiarfjorden og til mange ulike fjell i Beiarn. Samtidig kan man se helt til Bodø sentrum herfra. Falkflågtindan og Lurfjelltind ses «fra siden».

Annet: Vær obs på at de ulike vannene selvsagt må ha trygg is før man begir seg ut på denne turen. Sjekk f eks gruppen til Valnesvatnet på Facebook på forhånd. Går man rett trasè er man ikke i noe rasfarlig terreng.

Dette er en lang tur, på minst 27 km tur/retur, slik at man bør være i god form for å gå denne turen.

For å få en kortere sommertur vil jeg tro at det finnes mulige ruter opp fra Beiarfjord-siden (Nordland). Dette krever dog privat båttilgang, eventuelt at man tar den lokale rutebåten dit.

Sagnet sier at Paul Morten Holgersen på Nordland i Beiarn mistet all sin rein i Pål-nakken, fjellet som senere er blitt til Pallrakken. Paul er far til navnet Pallrakken. (dette hentet fra Birkelisidene).