Sandkollen - Turbading

Gå til innhold

Sandkollen

Resten av Bodø
På tur i «Raud den Rames» hjemtrakter!

Høyde: 530 moh, med ca 300 meters stigning. Startpunkt ligger på 245 moh.

Lengde tur/retur: Rundt 5,5 kilometer.

Turbeskrivelse: Sør for Saltstraumen tar du av Fv17 og kjører inn på «Kulturveien» Fv812. Følg denne veien fram til parkeringsplassen på Kvikstadheia, 245 moh. Herfra begynner stigningen oppover fjellsiden raskt i en sørlig retning. Tidvis er det ganske bratt, men det går greit å gå ved tørre forhold. Når det har regnet blir det fort sleipt og glatt her, og da anbefales ikke denne ruten. Etter hvert svinger retningen mot vest. Videre følger du fjellet i en vestlig / svakt nordvestlig retning. Etter at du har passèrt utløpet av Kollvatnet går du opp på Sandkollen. Vær obs på at varden kun ses like før du er ved toppen.
Når du skal nedover igjen er det viktig å starte nedstigningen av de brattere partiene på riktig plass. Følg godt med hvor du går.

Det er også mulig å gå opp fra Ljønesvika / Kvikstadbukta nord for Sandkollen tunnel på Fv812. Parkeringsforholdene der er imidlertid dårlige, derfor anbefales det heller å gå fra Kvikstadheia. Fra Ljønesvika er stigningen bratt i starten og går på mose og torv, men fra du kommer på berggrunn blir stigningen lettere.

Utsikt: Utsikten fra Sandkollen er «ramm». Du ser bygder, daler, fjorder og fjell. Sulisfjellene, Mjønestindan, Landegode, Bodø, Vestfjorden, Børvasstindan, Lurfjelltind, Skjerstad, Misværfjorden, Solvågtind og Ølfjellet er noe av det du ser!

Sol og vann: Fine solforhold på denne turen, med så godt som midnattssol på den rette tiden om sommeren. Godt med drikkevann så lenge det er snø igjen i fjellet. Flere små vann på fjellet sør for Sandkollen.

Annet: Høvdingen Raud den Rame skal ha bodd i dette området. Det skal også ha bodd mange andre mektige menn i Skjerstadområdet imellom år 500 – 1200.

På andre siden av veien på Kvikstadheia går det en merket tur til Branden, hvor Fjelltrimmen i Skjerstad har turpostkasse stående.

Vil du ha en veldig solid tur er det mulig å gå hele fjellrekka bortover forbi Hosetfjellet og Storvarden på Snefjellet til Børnupen og Børa. Denne turen har tradisjonelt før i tiden hett for «Snyfjell på langs – på Raud den Rames hjemtrakter».

Husk at en tur til Sandkollen på tross av den korte lengden er en ordentlig fjelltur, så ha med deg tilstrekkelig med klær, mat og utstyr.