Skautuva (Skaugtuva) - Turbading

Sommer
(litt feil)
Finn kart
Fjelltur på frodige grønne sletter opp til Bodømarkas «høyfjellsområde»!

Teksten ble i sin tid tatt herfra og omskrevet til bruk i Ti på topp.

Høyde: 626 moh, med ca 620 meters stigning (fra Skaug) og 600 meters stigning (fra Sandjordelva). Startpunkt ligger på 10 moh (Skaug) og 60 moh (Sandjordelva).

Parkering: Gode parkeringsmuligheter både ved grendehuset på Skaug (17,5 km langs Fv834 nordover fra Rønvikkrysset) og den store parkeringsplassen ved Sandjordelva ved Soløyvatnet.

Turbeskrivelse fra Skaug, 8,5 km tur/retur: Følg merket sti fra grendehuset på Skaug mot Steigtind og Skautuva. I skogen kan den noen plasser være litt forvirrende å følge, men merkingen er de siste årene blitt bedre. Etterhvert kommer du inn på grusvegen opp til vannhuset. Gå forbi vannhuset på høyre side. Herfra begynner den ordentlige stigningen opp lia, med flere ulike «hvileplasser». Oppe i skaret kommer du til stikryss mot Steigtind eller Skautuva. Ta høyre (sørover) mot Skautuva her, og følg stien på fjellet oppover til toppen. Du går langs ryggen mot sørvest og dreier mot vest like før du er på toppen av ryggen. Da er det ca 1 km igjen til toppen av Skautuva som troner i vest.

Turbeskrivelse fra Sandjordelva, 16 km tur/retur: Siden Skautuva også er en velkjent vintertur på ski beskrives her den mest brukte vinter-ruten, som også kan gås på sommerføre. Da starter du ved Sandjordelva, følger skiløypa opp til Furumoen og derfra videre opp til Bostoliskardet. Her slutter skiløypemerkingen, men du følger lia og etter hvert snaufjellet oppover i en nordvestlig retning. Etter Storfjellet må du litt ned før du begynner oppstigningen på selve «tuva». Vil du gå en rundtur er det fint å gå ned til utløpet av Sandjordvatnan og følge stien og etterhvert hesteveien Veggliveien ned og tilbake til parkeringsplassen ved Sandjordelva.

Andre ruter fra Soløyvatnet går fra Steinmoen (opp i Svensdalen, som om sommeren skal ha en sjelden fin blomsterprakt!), Skarmoen opp slalåmbakken, Soløya og Mosti. Det er mange ulike skogsveger og stier rundt Soløyvatnet! Skjelstad på Nordsia er et annet alternativ. Rundturmulighetene er i det hele tatt nesten «uendelige» til Skautuva! En turklassiker i Bodø er å gå fra Skaug via Skautuva og videre til Maskinisten, Rønvikfjellet eller helt hjem. Dette er en tur på over 20 km.

Merking: Merkingen fra Skaug er de siste årene blitt noe bedre, men ikke forvent «helmerket» rute opp til Skautuva. Det er tydelige stier og stitråkk over tregrensa, men det er viktig å følge kartet for å være sikker.

Utsikt: Fra Skautuva er det veldig flott utsikt alle veger. Lofotveggen, Mjelletindan, tindene på Kjerringøy, tindene sør for Bodø, «Steigtindtrollet» og mye mer. Ekstra idyllisk ser det jo ut nede ved Sandjordvatnan herfra når gresset er grønt, solen skinner og du kan gå barfott i gresset på de frodige grønne slettene…

Sol og vann: Gode solforhold i dette området! Midnattssol på de rette dagene. Godt med drikkevann tilgjengelig på tur oppover, men ikke oppe på selve «tuva». Sandjordvatnan er tre flotte vann som også har noen fine strender. Skauskarvatnet er også et idyllisk vann. Det ligger i skaret like nedenfor krysset imellom Steigtind og Skautuva.

Annet: På toppen av Skautuva blåser det ofte hardt! Vindskjermen her oppe, som noen flinke ildsjeler har murt, kommer derfor ofte veldig godt med. Eventuelt kan du ta deg litt ned fra toppen for å prøve å finne ly.

Det er faktisk slik at på de fleste kart står det Skau og Skaugtuva, mens det i dagligtale hos folk heter Skaug og Skautuva. Forvirrende, men slik er det. Siden Skautuva «alltid» har blitt kalt for det, er det navnet brukt her.