Varden på Straumøya - Turbading

GPS-spor fra Hella
GPS-spor fra Gangvatnet
Finn kart
På vandring på øya med stup, utsikt alle veier og et arboret med mange spennende trær. Og Bodøs beste klatretre?

Høyde: 260 moh, med ca 220 meters stigning. Startpunkt ligger på 40 moh.

Lengde tur/retur: 3,4 km.

Turbeskrivelse fra Hella: Kjør helt til enden av veien på Straumøya, ved Hella, 17 km etter at du har tatt av Fv17, totalt 45 km fra ‘trafikkparken’ ved Bodøelv. Her er det en parkeringsplass med plass til endel biler. Ikke kjør videre inn på parkeringsplassen til hyttene eller den private veien.

Etter stor turaktivitet i forbindelse med Ti på topp ble det i 2020 satt opp et parkering forbudt-skilt. Min vurdering er at det gjør at det er forbudt å parkere på asfaltert snuflate, mens det er lov å parkere på gruset område. Slik hytte-eierne gjør.

Gå hyttevegen rett fram forbi skiltet med «no camping/parking». Gå over parkeringsplassen til hyttene og forbi kjettingen. Ta av sti mot høyre og gå over brua. Ta venstre i stikryss, merket Rangset på skilt. Gå midt fram i neste stikryss, hvor det er skiltet til Hella mot høyre. Ca 580 m etter turstart kommer du til et veldig flott klatretre, her tar du stien inn til venstre i skogen. Hold venstre i stikryss i «hemlockskogen» (mot høyre er arboretet). Når du kommer til det åpne berget følger du det rett oppover. Herfra er det delvis vardet oppover og du følger stien oppover Rangsetfjellet og videre til Varden. Flere plasser går stien nært stup, så pass ekstra på om du har med barn. En plass følger du tøymerker mot høyre for å unngå et vanskelig område.

På toppen er det en godt synlig varde og en såkalt «trig-stang». Nå er du på Straumøyas høyeste punkt.

En alternativ rute er å gå via Høgnakken og videre til Varden (her må du for det meste finne veien selv). Det er 14 km mindre å kjøre hver vei, og samtidig mye lengre å gå – en tur på ca 5 km hver veg. Nok en alternativ rute er å gå opp fra Gangvatnet. Denne turen er 5,6 km lang tur/retur. Herfra er det noe myr å passere, men det er en flott tur! Fin strand og svaberg ved Langvatnet! Hold så på høyreside / bysiden av kløfta oppover. Her går det et gammelt dyretråkk. Så går du venstre (østover) ved den lille myrtjønna, før du etterhvert ser Varden og da går rett mot den.

Merking: Delvis vardet oppover etter at du har kommet ut av skogen. Ellers ingen merking.

Utsikt: Strålende utsikt alle veier. Bodø by, Landegode, Lofotveggen, Sjunkhattenfjellene, Valnesfossen, Børvasstindan, Småtindan og mye mer!

Sol og vann: Fine solforhold hele døgnet denne turen! Begrenset med vann, så husk å ta med drikke.

Annet: Varden kalles også for Rangsetnakken på noen kart, men Varden er det mest vanlige navnet.

Det anbefales å se nærmere på arboretet. Her er det trær som Rhododendron, Storhjertetre, Alperose, Russelerk, Vrifuru, Kjempetuja, Koreaedelgran, Douglasgran, Fjelledelgran, Svartgran og Fjellhemlock. Flere spennende løvtre og noen av Bodøs få eiker står også i dette området – men det er inne på privat område (tror jeg). Det er visstnok en professor i landskapsarkitektur fra Norges miljø- og biovitenskapelige Universitetet på Ås, med hytte på Straumøya, som i sin tid plantet ut disse trærne.

Et av Bodøs beste klatretre ligger også i dette området. Ei stor selje som har falt ned og delt seg i mange deler. Mange barn vil nok like denne.

For en del år siden var det noen som hadde lyst til å bygge vindmøller på Straumøya. Det ble heldigvis ikke noe av – tenk den forringelsen av turopplevelsen på Straumøya (og utsikten fra byen!) det hadde medført med mange 200-meters høye turbiner her ute som kontinuerlig hadde «svusjet» med sin kontinuerlige «vaskemaskinlyd».