Hovden 136 - Turbading

Gå til innhold

Hovden 136

Nordsia
På strandtur og fjelltur samtidig!

Høyde: 136 moh, med ca 200 meters stigning tur/retur. Startpunkt ligger på ca 60 moh, men du må helt ned til sjøen flere ganger underveis før du kan gå endelig oppover.

Lengde tur/retur: Ca 6,5 km.

Turbeskrivelse: Følg Fv834 18,8 km fra Rønvikkrysset. Ta av mot Mjelle og kjør Mjelleveien i 1,9 km til parkeringsplassen i Futskardet, som ble utvidet i 2018. Gå veien tilbake i underkant av 300 meter, og ta av stien til høyre i svingen (hvor det også er plass til noen biler, men hvor det ofte er fullt). Stien er bred og tydelig og går helt ned mot sjøen. Videre er den iblant noe utydelig, men det er lett å følge svabergene videre forbi Melgrovneset til den flotte sandstranden Auvika. Akkurat herfra ser du Hovden som det høyeste punktet rett fram, men det forsvinner snart igjen. Gå over hele sandstranden og følg sti og svaberg videre og forbi Rørvika. Oppe i berget her er det en liten trebru som er grei (men kan føles usikker) å gå over.

Gå noen hundre meter videre på rullesteiner og svaberg. Ca der du har de to holmene Harebaken rett utenfor skrår du høyre (nordover) oppover berget. Disse holmene er også fine å sikte seg inn på når du skal ned igjen! Kløften til venstre forserer du litt oppe i fjellsiden. Den lille tjønna går du forbi på høyre side (østsiden) og følger berg og vegetasjon oppover. Du må over en til kløft akkurat der den vokser litt ilag, og gå videre oppover i skogen. På ca 100 høydemeter, når skogen er passert, skrår du venstre (mot vest) og går opp på Hovden. På toppen er det et trigonometrisk punkt og en liten varde (som kanskje er bygget større når dette leses!).

Du kan gå videre ned til Hovdsundet eller gå den fantastiske flotte turen «Hovden Rundt» herfra, men vær obs på at dette området og hele Hovdenhalvøya er full av dype kløfter. Som oftest, og om du er dristig nok, kommer du deg forbi disse bare du prøver nok. Men området krever at du er godt turvant! En rundtur Hovden rundt, med besøk ned på stranda i Hovdsundet og via parkeringsplassen på Mjelle, er ca 10 km i lengde.

Merking: Ruten til Hovden 136 er i utgangspunktet ikke merket.

Utsikt: Flott utsikt alle veger! Sjøen, holmer, øyer, Skautuva, Landegode, Mjelletindan og Lofotveggen er noe av det som er i syne. For å få øye på den tosidige og etterhvert godt kjente stranda i Hovdsundet må du lenger ut og ned mot vest. Det går sti ned mot stranda fra området ved tjønna nesten ute på kanten (ikke den tjønna du passerte på tur opp til Hovden).

Sol og vann: Flotte solforhold, med muligheter for midnattssol! Det er ikke noe drikkevann tilgjengelig på Hovden, så husk å ta med deg nok av det. Vannet i de små pyttene anbefales ikke som drikkevann. Flere deilige strender med gode bademuligheter!

Annet: Hovden er på tross av sin lave høyde en «småalpin» topp som krever at du tar rette veivalg underveis. Dette grunnet alle kløftene i området.

En av Norges beste steinstrender, Trollvika, er i dette området. En omvei dit anbefales! Mange har ellers noen av sine «hemmeligplasser» i Hovdenområdet…

Kollen på andre siden av veien for parkeringsplassen i Futskardet heter Middagsrevva. Morsomt navn!