Misværmarka - Breivikdalen - Turbading

Gå til innhold

Misværmarka - Breivikdalen

Resten av Bodø

Tilgjengelighet/vegbeskrivelse: Fra Misvær går det om sommeren veg oppover fjellsiden (Tverliveien, 50 kr i avgift) i ca 3 km til parkeringsplass på ca 350 meter over havet. Parkeringsplassen ligger ca 400 meter før Rognlivatnet, og har god plass til en del biler. Breivikmarka (Breivikdalen) ligger ovenfor Breivik, som ligger 6-7 km forbi Skjerstad. Fra Breivik går det avgiftsbelagt skogsveg som er kjørbar for bil om sommeren 8 km oppover marka.

Området/fasiliteter: Området mellom Misvær og Breivik er et flott område hvor det egentlig er det samme fra hvilken side man begynner å gå. Har man to biler kan man sette en bil på den andre siden slik at man slipper å gå samme veg tilbake. Eventuelt kan man sette en sykkel på den ene plassen og sykle og hente bilen ved turens slutt. Har man bare en bil er det mulig å følge hver side av dalen fram og tilbake.

Selv kjørte jeg oppover Tverliveien og parkerte bilen på Misværsiden. Herfra går det en fin skogsveg videre. Ved Rognlivatnet er det ordnet flott til med både benker, gapahuk og utedo. Videre er det fint å rusle på hyttevegen, som etter hvert går over til å bli sti. En avstikker ned til Bårdalsvatnet anbefales. Her er det flott ved vannkanten, og vannet gir i tillegg god badeglede. Vannet holdt 14-15 grader i starten av august 2012. Det står en gammel og ganske falleferdig bu her, som nok bør utvaskes og pusses opp før det anbefales å overnatte der.

Etter Bårdalsvatnet gikk jeg stien litt videre før jeg tok av mot vest (venstre) og gikk til Brillevatnet. Dette er to små vann som ser ut som en brille. Her ble det en fin badepause, vannet holdt denne dagen 14,4 grader. Jeg hadde for øvrig både lest om og ringt og hørt om at det skulle stå en åpen liten hytte i dette området ikke så langt unna Brillevatnet. Denne kunne jeg ikke finne uansett hvor mye jeg gikk og lette. Istedenfor overnatting i denne hytta bestemte jeg meg for overnatting ute under åpen himmel. Da ble det en del vandring i området for å finne den rette plassen.

Svartvatnet, Mellom-Lomvatnet, Nordhølvatnet og Høylavatnet ble besøkt ilag med noen mindre tjønner, men valget falt til slutt på Mariannevatnet. Her lagde jeg meg leir og slo meg til ro for kvelden. Bål ble etablert, en deilig kveldsvask/kveldsbad i det 12,6 grader kalde Mariannevatnet ble gjort og middagen ble inntatt i solnedgangen. Bål med myggspiral like ved gjorde at kvelden ble helt insektsfri! I Mariannevatnet så det ut som det bodde kun en fisk, den så til gjengjeld veldig stor ut…

Natten under åpen himmel ble veldig bra. Neste morgen gikk jeg ned til Frauskvatnet, hvor jeg satte igjen sekken. Derfra gikk turen forbi Ner-Lomvatnet, det veldig blå Stamvatnet (med badepause) og til Storvatnet tilbake til stien (som delvis er kjerreveg). Ved Storvatnet, som er det største vannet i området, er det noen barnevennlige strender og en gapahuk. Lenger ned, ved Husvatnet, er det noen fine svaberg like ved vegen. Selv fulgte jeg stien videre fra Storvatnet oppover mot Gårdsvatnet og den gamle gården Kvannåsen, hvor det står trimpostkasse. Videre gikk jeg tilbake til Frauskvatnet, hentet sekken min og gikk til Øvervatnet. Her stoppet jeg ved en fin strand og badet og spiste. På sørvestsiden av vannet er det en bålplass. Herfra fulgte jeg Gammeldalen videre tilbake til hyttevegen ved Rognlivatnet og tilbake til bilen.

Oppe på 531 meter over havet i dette området ligger det for øvrig et vann med en veldig spesiell form… Synd jeg ikke husket på å gå til dette vannet. Husvatnet, Småvatnan, Storvasskråa og Gammeldalsvatn er navn på noen av de andre vannene i området jeg ikke rakk å nevne.

Om vinteren er begge veiene stengt, men området burde passe fint til skigåing.

Vannforhold: Flere flotte fiskevann og flere fine badevann. De minste vannene er nok de varmeste, men også noen av de store kan sikkert få behagelig temperatur i finværsperioder. Vannene i hele dette området er velegnet til bading unntatt Gardsvatnet (det første man kommer til fra Breiviksiden), som er reservevannkilde for Breivik.

Helhet: Dette er et fint turområde hvor man har mange turvalg. Gåtur, skitur, telting, fiske, bading, bærplukking... ja det meste er mulig her.