Falkflågdalen med Valnesvatnet - Turbading

Main menu:

Falkflågdalen med Valnesvatnet

Turplasser i Bodø

Tilgjengelighet/vegbeskrivelse: Falkflågdalen nås lettest fra Valnesvatnet, fra parkeringsplassen ved utløpet ned mot Valnesfossen. Den rødmerkete ruten oppover dalen starter etter at man har kjørt over brua og tatt til høyre mot naustene.

Området/fasiliteter: Falkflågdalen er et kjempefint turområde med karakteristiske fjell som omringer dalen. Særlig Spisstind er et velkjent fotomotiv. Dalen passer fint som utgangspunkt eller endepunkt for en tur til Lurfjellhytta. Selv gikk vi opp Åselidalen dagen før, overnattet på Lurfjellhytta og gikk ned Falkflågdalen (21.5 km fra Lurfjellhytta til Fv17) neste dag.

Falkflågdalen har flere vann med gode bademuligheter. Like ved Fv17 i kulpen før vannet renner ned Valnesfossen er det en populær badeplass. Vil man bade i rennende vann er dette en fin plass å dra til. Man tar da av Fv17, kjører over brua og tar til venstre og parkerer bilen. Langs Valnesvatnet (som er et stort vann) er det flere plasser man kan stoppe. Da jeg gikk langs vannet måtte jeg ha meg en stopp og svømte ut til en øy ute i vannet. Nedre Falkflågvatnet er det neste vannet man kommer til. Videre oppover dalen langs stien ligger Øvre Falkflågvatnet, Nordre Tverrlivatnet, Stabburdalvatnet, Dalsvatnan og Kjerkesteinvatnet. Vatnene blir naturlig nok kaldere jo lenger opp man kommer. Det veldig grunne Øvre Falkflågvatnet holdt 18 grader da jeg badet der. Stabburdalvatnet et stykke lenger opp lå i overkant av 16 grader, mens Kjerkesteinvatnet holdt 11-12 grader. Dalsvatnan fikk jeg ikke prøvd. Jeg fant heller ingen plass med en naturlig badesklie, som jeg hadde lest i en artikkel at det skulle være mellom to av Dalsvatnan. Snokkivatnet, Firampivatnet, Skuttivatnet, Tverrlitjørnan, Geitkoppitjørna, Sagvatnet, Urdskardvatnet, Litlvatnet og Storlivatnet er navn på andre vann litt til siden for Falkflågdalen. Flere originale og artige navn.

Vannforhold: Øverst i Kjerkesteinvatnet er vannet kaldt. Men det blir varmere jo lenger ned man kommer. Det veldig grunne Øvre Falkflågvatnet er naturlig nok varmest, men det er litt vel grunt til å bade skikkelig i. Ellers burde det være fine fiskeforhold i flere av vannene.

Helhet: Kjempefint turmål uansett hvilken type tur man er på!

Turrapport sommeren 2010:
Den første dagen av turen hadde vi gått Åselidalen til Lurfjellhytta. Etter en god natts søvn (med masse lyn og torden og ikke under 17 grader om natta) startet vi å gå mot Falkflågdalen. Overskyet men varmt vær. Etter et par km passerte vi Store Sandvatnet, som levde opp til navnet sitt med sin store sandstrand. Gresset langs stien var veldig frodig med mange blomster. Etter Store Sandvatnet gikk vi opp lia til skardet mellom Sandvasstindan og Falkflågtindan. Rutens høyeste punkt på 750 meter over havet er her, like øst for Sandvasstindan. Det blåste heftig der oppe! Nede ved Kjerkesteinvatnet var det tid for dagens første rast. Og et kaldt bad. Nedenfor Kjerkesteinvatnet åpnet utsikten ned Falkflågdalen seg. Dalsvatnan var de neste vannene vi passerte. Pga vind ble det ikke noe bading der. Ved Stabburdalvatnet stilnet vinden, solen ble permanent, og vi kastet oss alle sammen (utenom sønnen min) i vannet. 16-17 grader i vannet kjentes deilig ut det. Øvre Falkflågvatnet lenger ned i dalen var over 18 grader, men det var så grunt at det var vanskelig å svømme ordentlig. Ved Falkflåget passerte vi noen velholdte gamle gårder, som nok brukes som fritidsboliger idag. Der begynte også kjerreveien, som går helt ned til den første vika ved Valnesvatnet. Denne veien har noen fine steinbruer. Jeg måtte ha meg et lite bad i Nedre Falkflågvatnet da jeg passerte det. Fra vika ved Valnesvatnet, hvor kjerreveien går over til sti, er det ca 3 km til parkeringsplassen. Man må opp og over en haug på turen langs vatnet, men utenom denne er stien ganske rett fram. Nede ved Valnesvatnet var det ikke noe vind og lufttemperaturen var 22 grader.

Turen gjennom Falkflågdalen er en fantastisk tur. Bildene med den åpne dalen og de spisse fjellene rundt sier sitt. Fra Lurfjellhytta til parkeringsplassen ved Valnesvatnet er det 21.5 km (målt med GPS). Sønnen min må være en av få fireåringer som har gjennomført denne turen på en dag!

Om vinteren er det fint å ta seg en skitur over Valnesvatnet og videre oppover Falkflågdalen til Dalsvatnan. Skardet mellom Sandvasstindan og Falkflågtindan er muligens vel vanskelig å forsere, sånn at turen bør stoppe ved Dalsvatnan. Ifølge boken "På tur i Bodø" er Valnesvatnet og Falkflågdalen et dagstureldorado på godværsdager om vinteren både for familier med pulk og grill og for den som søker opplevelser i den vakre fjellverdenen rundt vatnet.

Trykk på bildene for å se større versjon. Bruk piltaster eller sveip for å bla fram og tilbake.