Brannen på Hopsfjellet - Turbading

Main menu:

Brannen på Hopsfjellet

Turplasser i Bodø 1
Høyde: 439 moh, med rundt 400 meter stigning. Startpunkt Arlia ligger på ca 50 moh.

Lengde tur/retur: Ca 15,5 km.

Tidsbruk: 3,5 timer og oppover.

Vanskelighetsgrad: Medium.

Parkering: Ved Arlia, Bodøs tidligere hoppbakke, er det stor parkeringsplass med veldig god kapasitet. Parkeringsplassen ligger 4 km fra rundkjøringen på Bertnes og 12,5 km fra rundkjøringen på Grønnåsen. Det er ikke lov å kjøre inn Bagliveien om man ikke har avtale med grunneierne.

«Midtpunktet» ved Soløyvatnet sett fra Grønnåsen, er ved stranda ved Soløya. Slik at det er kortest om man kjører Rv80 og tar av på Bertnes når man skal til Arlia, også når man kommer fra sentrum.

Rutebeskrivelse: Fra Arlia følger man turskilt mot Tussvatnet. Gå ca 1 km på Bagliveien. Rett etter brua er det laget til en flott port av gamle ski. Ta til venstre opp skogsveien mot Tussvatnet og følg denne oppover i den «trolske» skogen. Ved Tussvatnet passer det fint med en rast. Følg skogsvegen videre oppover nordover mot Pundlihumpan. Denne går etter hvert over i sti. Ved Pundlihumpan er det turskiltkryss, her skal man gå mot Hopsfjellet. Følg de røde skimerkene videre oppover i skogen i en hovedsakelig vestlig retning. Siste stigning er man over skogen og har et deilig gressdekt underlag opp til toppen av Brannen.

Utsikt: Fra Brannen har man særlig god utsikt til området rundt Erlingbu og de indre delene av Bodømarka. Man ser til Sørfjorden og mange av tindene i Sjunkhatten nasjonalpark, alle vannene imellom Vatnvatnet og Sørfjorden, Mjønestindan, hele Hopsfjellet, Børvasstindan, Sandhornet – ja egentlig ser man til de fleste plasser i Bodøområdet! Grensen til Sjunkhatten nasjonalpark går midt oppe på Brannen.

Annet: Denne toppen er kjent som «Skipost»-toppen, siden Skiposten i alle år har hatt en post her oppe om vinteren. Siden toppen i Skiposten alltid har blitt kalt for Brannen, er det bakgrunnen for navnevalget. Ellers er den benevnt som Branden på noen turkart, og kun med høyde på andre kart.

Tussvatnet er et flott stopp om man vil ta seg et bad på turen. Vannet her kan på fine sommerdager utpå sommeren bli rundt 20 grader. Tussen, steinformasjonen som vannet har fått navnet sitt fra, gir flotte hoppemuligheter fra 0 til 6 meters høyde. I Tussen er det en liten grottetunnel som barn kan krype igjennom. Det er bålplasser både ved utløpet av Tussvatnet og ved naustet nedenfor huset. Turistforeningen har planer om å lage til en hytte og mye mer her – slik at om noen år kan dette området være en stor samlingsplass i Bodømarka! Hvis alt går slik som de vil.

Kalkfjellet, som deler av Hopsfjellet heter, er et veldig flott og lite brukt område med sine kalkhull og grotter. Mister man stien her kan man komme forbi svarte kalkhull som er umulig å komme opp fra om man detter nedi, så vær forsiktig.

Rundturmulighetene fra og til Brannen er gode. Vil man gå fra Sandjordelva opp til Erlingbu og mot Brannen derfra er det mulig, men vær obs på at dette er en våtere rute med mye myr etter at man har passert Furumoen. Ankomst både via Malmvegen over hele Hopsfjellet og fra Vatnlia er også godt mulig. Selv om det bare er 1,5 km i luftlinje fra Vatnlia bør man gå rundt og følge sti via Erlingbu, slik at det blir over 8 km i lengde også herfra.