Bestemorengarunden med 255-toppen - Turbading

Gå til innhold

Bestemorengarunden med 255-toppen

Skiturer
En fin skirunde på Bestemorenga – med innlagt utsiktsstopp!

Dette er en fin runde på Bestemorenga på ca 5,5 km lengde – og 175 høydemeter. Du følger skiløypa ut av Bestemorenga og tar trasèen mot Hjorthammarløypa, men tar av i det store skiltkrysset mot høyre. Her følger du en «tversover» som ikke like ofte som de andre trasèene er kjørt opp med spor. Etter hvert kommer du forbi hvor det går en flott rute (obs ikke helt den samme som om sommeren, se i fotogalleriet) på ca 300 meter opp mot 255-toppen – et ubrukt skiturmål. Her er det turbok og flott utsikt ned mot byen! Tilbake på tversoveren følger du denne videre, og ved «lerkeskogen» følger du skiløypa ned til Bestemorenga igjen.

Eller du kan gjøre runden enda lenger og gå opp på Junkerfjellet (siden du allerede har gjort unna en stor del av stigningen dit). Her er det mange som går til fots på tur – slik at det eventuelt lønner seg å ta denne turen rett etter at løypemaskinen har tatt seg en tur dit (skjer ikke like ofte som de andre løypene).

På Bestemorenga har du selvsagt mange andre smårunder du også kan ta.

OG JA: ved mye nysnø eller dyp og myk snø – er det alltid ekstra strevsomt å gå oppover og tråkke spor med tynne ski de 300 meterne til 255-toppen. Men da er jo føret tilsvarende deilig nedover igjen…!