Litltind - Turbading

Gå til innhold

Litltind

Nordsia
Topptur til en gammel klassiker i Bodø!

Høyde: 717 moh, med ca 680 meters stigning. Startpunkt ligger på 40 moh.

Lengde tur/retur: 7 km.

Turbeskrivelse: Turen starter ca 20 km nord for Bodø. Du følger Fv834 mot Festvåg og ferga til Kjerringøy, men stopper i Valvikdalen ved den første skarpe svingen. Her er det parkering til flere biler. Det er også mulig å starte turen ved Skarrvatnet, men her er det bare plass til 2-3 biler.

Fra Valvikdalen følger du Ragnhildstigan 3-400 meter før det tar av en ganske god sti mot vest (venstre). Stien blir etter hvert borte, men med toppen i syne ser du selv hvilken retning du må følge. Terrenget har ganske jevn stigning. Brattest er det fra rundt 550 moh, herfra er det også endel ur.

Utsikt: Veldig flott utsikt over Nordsia av Bodø, med sin strandlinje, hav, grønne sletter, mark og fjell. Også flott utsikt mot Kjerringøy og Sjunkhatten nasjonalparks ville fjell.

Sol og vann: I dette området er det flotte solforhold hele døgnet! For å se midnattssola må du dog gå videre til de av Mjelletindan som ligger ytterst ut mot vest. Ikke så mange bekker, men mulig å finne drikkevann så lenge det er snø igjen i fjellet. I Festvågområdet er de fleste vann kjedelig nok klausulert av drikkevannsbestemmelser, men dette gjelder ikke Nøkktjønna (like ved Nonshaugen), som er et flott alternativ om du vil ta deg et bad.

Annet: Litltind er en av klassikerne i Bodøområdet, og har vært populær som turmål i mange år.

Å gå en tur over alle Mjelletindan må være en av Norges fineste toppturer! Inkludert Litltind er dette totalt 8 topper. Valviktind, Breitind, Mulstrandtind, Mjelletind, Kollen, Bremnestind og Kvannholmaksla kommer på rekke og rad etter Litltind. Så kan du gå ned mot Festvåg og følge skogsveg og etterhvert sti forbi bl a idylliske Nøkktjønna (hvor det er satt ut bordbenk og turbok) og Mjellevatnet tilbake til utgangspunktet. Dette er selvsagt en tur som krever godt vær, at du er komfortabel med høyder og at du har veldig god form. Det er kun ved Litltind du må noe ned før du kan fortsette turen. Ellers er det mulig å følge toppen av fjellryggen og tindene på gressdekt grønn mark - med utsikt alle veier - nesten hele turen. Helt utrolig flott!

Merk at skogen er tett og at det er ganske ulendt noen plasser i Festvågmarka, slik at det lønner seg å følge sti og kjerreveg til og fra Festvåg. DNT Fjellsport Bodø setter vanligvis opp en tur over disse tindene hvert år, følg med i turprogrammet deres og se om turen er med dette året.